Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.07.2013 06:00 - ЧЕТЯЩИТЕ ХОРА: Оля Стоянова
Автор: knigolubie Категория: Изкуство   
Прочетен: 2204 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 05.07.2013 06:04

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

image


 - Моля те да се представиш по най-краткия или приятен начин!

  - Оля Стоянова. Обичам книгите, планините, ходенето пеша, театъра, моите си хора, влизането с мръсни дрехи в някоя пещера, пътуването под всякаква форма, грубите планински обувки, фотографията и дивите места, където свършват тълпите… Не в точно този ред. И не само това.

- Книгите за теб са...

- Нещо естествено. Без книга не излизам. Понякога – с две

- Как подбираш какво да четеш?

- Аз съм любопитна. Все си мисля, че някъде има някакво голямо познание, до което още не съм достигнала, и бързам… Често пъти се разочаровам.

- Имаш ли любими и постоянни книги, които препрочиташ?

Обичам Камю и това си остана през годините. И още Борхес, Хесе и Унамуно. Рядко препрочитам. Все бързам, на нощното шкафче, край компютъра все има купчинки от книги, които чакат ред.

- Четенето е и възпитание, навик. Как се възпитава, във твоето семейство четеше ли се? А сега ти или съпругът ти четете ли на децата?

- Да, четенето се възпитава. Мама все купуваше книги – новите томчета на Стефан Цвайг, Съмърсет Моъм, Достоевски... Имам спомени как вечер ни чете на глас „Автобиографията“ на Нушич, а ние – деца на 4, 6 и 8 години се заливаме от смях. Когато станах на 14-15 години бях много ревнива към книгите си – нещо, което сега не мога да си обясня. Сега, напротив – когато открия хубава книга, се радвам, когато мога да я препоръчам на повече хора. Иначе е нормално – вкъщи всички четат. Когато Стояна се научи да чете, направих само едно – извадих й карта и я пуснах в библиотеката, въпреки че и вкъщи има огромен избор от книги. Но в библиотеката всичко е в нейните ръце и изборът е нейн.

На Хари все още ние му четем. Веднъж – Живко, друг път – аз. Когато порасне и на него ще приложа този номер с библиотеката. Иначе си спомням си, че когато бяхме малки, вкъщи идваха преброители, които ни попитаха колко книги имаме. Тате се ядоса – не е важно колко книги имаш, а дали си ги чел. Мама им отговори - над 2 хиляди, а жената ни погледна изненадана и попита: „И за какво са ви толкова книги?“.

- Какво имаш на бюрото си, на стената си, каква е гледката през прозореца ти? Опиши ни пространството, в което пишеш. Къде отиваш, ако не можеш да пишеш там?

. Бюрото ми е оградено от две страни с библиотеки, така че поне част от книгите да са ми под ръка. Преди от прозорците се виждаше цяла Западна Стара планина – познавам очертанията на върховете. Сега пред нас построиха два блока и няма помен от гледката. Но гледката не ми беше нужна за писането. Нужна ми беше, за да усетя простор и желание да тръгнем нанякъде. Да видя дали връх Мургаш е в мъгла и дали снегът се е стопил по билото на планината.

- Правиш ли нещо специално, за да се вдъхновиш?


- Не. Номерът е просто да намеря време. Обикновено чакам всички вкъщи да заспят, а това не е лесно, защото сме нощни птици. Ако имам нещо спешно за писане – пиша на фона на детски викове, писъци, докато храня малките или моля Живко той да се заеме с тях, докато те се гонят или се катерят по мен. Обикновено се ядосвам, ако изпускам крайния срок и пиша под пара. Но това е добра рецепта, защото пиша по-добре, когато съм ядосана.

- Какво/кого слушаш, докато пишеш?

- Веднъж пиша на абсолютна тишина, друг път - фона на детски битки, трети път -на фона на музиката на Doors, Pink Floyd, Висоцки или нещо откачено. Общо взето – нямам рецепта, стига да искам да пиша.

- Драматургията е новата ти любов? С какво писането на пиеса е по-приятно от работата върху един разказ?

- Махам всичко излишно. Остава само чистият диалог. Това ми е достатъчно.

- Къде обичаш да четеш, открила ли сте своето удобно място за общуване с книгата?

- Мога да чета по всяко време. В метрото задължително съм с книга в ръка. Ако чакам пет минути – също вадя книгата. В раницата редовно нося поне две-три книги. Колкото за писането - писала съм на поляни, в чакални, гари, хижи, на камъни. Стига да остана за малко сама. Иначе Мальовица е любимо място за писане, а там условията са повече от спартански.

- Мечтаеш ли да се срещнеш с някой писател и да изпиете...каквото ви се пие!

- Не, изобщо нямам такива мечти. По-интересни са ми хора като геолозите, пещерняците, алпинистите или фотографите. И със съжаление установявам, че някои срещи с писатели е било по-добре да останат само на книга. Но това не зависи от професията. Това зависи от хората.




Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. fumiko - Без ревност
05.07.2013 08:43
Интересен е разговорът между две умни и симпатични жени. И особенно когато и двете са писателки.... без ревност.
цитирай
2. cell - Hi !
05.07.2013 23:33
В десятката :-) "...някои срещи с писатели е било по-добре да останат само на книга. Но това не зависи от професията. Това зависи от хората"
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: knigolubie
Категория: Изкуство
Прочетен: 2032945
Постинги: 1525
Коментари: 745
Гласове: 4317
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930