Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.04.2014 06:00 - Мая Кисьова за Кева Апостолова
Автор: knigolubie Категория: Изкуство   
Прочетен: 1309 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 05.04.2014 10:36

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg






Мая Кисьова за книгата на Кева Апостолова



Една жена смени името си, всъщност, прероди се и старото й име остана като автор на женско евангелие. Та, Кева е издържала тотално напрежение, което я е раздробило на думи. Думи, заради които Европа трябва да учи български с огромно старание и почит.

Заглавието на книгата „Не пишете повече, аз написах всичко” те кара да я отложиш във времето и да чакаш кога си готов да поемеш текста. Писан от българска Вислава Шимборска, тормозена и мъчена от всички информационни потоци на техническия прогрес.

Никаква милост за авторката, никаква милост от нейна страна към читателя. Тази книга не може да се чете, ако прозорците ти не са чисти, ако си в нечии прегръдки, ако не си под открито небе, ако не си изхвърлил боклуците, ако не си изключил телефона си, ако... Езикът с всевъзможните си парадоксални комбинации е бичувал главата и ръцете й, размътвал погледа, изкушавал сънищата, правил е излишни клишетата, обезвъзрастявал полюциите й, изгарял е дрехите й...

По интуиция в неделя посягам към книгата, слагам я в кесийка от нахут и излизам, избирам капризно пейката, на съседната някакъв мъж се отказва да ме гледа – така съм се втвърдила докато чета, куче спира зад гърба ми за малко, надписите по повърхностите около мен стават знакови и символистични – не знаех, че и бог Загрей е вече марка за салами, след прочита ти се иска да си купуваш нови дрехи и аналитичните напъни да останат в магазина при някаква детска количка със заспало бебе – без мартеница...

Ултрамодерна книга. Отговорно написана, въпреки, че Кева понякога флиртува, че била самонадеяна. Отговорна към времето на читателя и хартията, към измервателните уреди и музиката, която извира от самия текст. След като те провокира „Развържваш обувките ми", тази съвременна „Песен на песните” те освобождава от всякакви тревоги – не защото човекът е само материал в лабораторията на Бог (или извънземните) – а защото усещаш, че всичко е наред, че хората ще се разбират прекрасно дори и в спогодбите за унищожение - като аспект от по-глобален план
. След тази книга, вашият свят – избрани да я прочетете – ще стане по-контрастен и по-разпознаваем. Но всъщност, откъде да знам?...
                                               
М. Кисьова

30 март 2014


Из поетичния цикъл „Развързваш обувките ми”
из книгата „НЕ ПИШЕТЕ ПОВЕЧЕ, АЗ НАПИСАХ ВСИЧКО” "Do not write more, i wrote all" by Keva Apostolova

 КЕВА АПОСТОЛОВА
Изд. „Проф. Петко Венедиков”, худ. Теодора Венедикова, София – 2014
*


 

*

Не оспорвайте – Земята е земноводно,

опозиция на универсума,

изтрезвителното, свършекът на човека,

следа от невидим свят,

алчност, която тъгува,

Земята е личност, завладяна от нежност

по богове с имена,

които не съществуват, виждала съм ги.

Обсебена от човешката сетивност,

чакам теб, любими,

а библейският Йов вие в утробите,

реже главите на сперматозоидите,

не го спирайте, мен спрете –

обичам го, не го обичам, змия е ДНК-то.

Прочитам високо гласа си:

академичната общност си разпределя миналото,

как да наместя бъдещето в настоящето?

С духовното лидерство на тополите?

Тополите са хищници, родени в колби,

а аз съм проблем на храмовете – не на религиите:

искам да спя с ДНК-то на Хеопс, Заратустра и Хегел3;

с буквите на прокълнатите поети;

с нотите на токата и фуга в ре минор;

с мъжете от пейзажите на Пусен ;

с правописа на Христо Ботев4;

с боите на Иванов5 от Третяковската галерия;

с прахта около изваждането на Давид6 от камъка;

с отклонението при самолетните катастрофи;

с една секунда ниагарски водопад;

със змийчетата в крясъците на Стивън Тайлър7;

 

с шапитото над София, приплъзвано от Витоша8

с...

с...

с...

Разкопчай бронежилетката си, любими,

изсуши косите ми с двете си ръце, изслушай ги,

тихият шум между мъжа и жената

е съвършеното примирие, вярвай в него, любими.

Неверниците да бъдат причаквани,

обграждани, хващани и избивани

с постиженията на всички войни,

не ги оставяйте да се покаят

и ДНК-то им да бъде изгорено, не погребано.

Ускори доброто да пробие през покварата, любими.

Ти ли развързваш обувките ми пред леглото?

Нощ е в леглото ни, съблечи бронежилетката,

свий я на възглавница под таза ми, издигни ме.

_______

3 Хеопс е фараон от Четвърта династия на древен Египет; Заратустра, също Зороастър, е ирански религиозен реформатор, основоположник на зороастризма, роден около 1200 г. пр.н.е.; Георг Вилхелм Фридрих Хегел, немски философ, (1770–1831)

 

4 Христо Ботев е български поет, революционер, (1848–1876)

 

5 Александър Андреевич Иванов е руски художник, (1806–1858)

 

6 Давид е шедьовър на ренесансовата скулптура, създаден от Микеланджело между 1501 и 1504 г.

7 Стивън Тайлър е американски музикант, вокалист на групата „Аеросмит

8 Витоша – планина до София






Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: knigolubie
Категория: Изкуство
Прочетен: 2012431
Постинги: 1510
Коментари: 722
Гласове: 4264
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031