Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2013 06:00 - Весислава Савова: Приключенията на Щур и Враби
Автор: knigolubie Категория: Изкуство   
Прочетен: 1116 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                    

                      image





            Есента



Щур тръгна към полянката и с радост установи, че земята е покрита с пъстроцветни листа. Той започна да влачи крачка и шумът, който вдигаше му напомни за една песничка. Тъкмо запя под нос, когато чу веселото „хохо-хохо” и малко след това Враби кацна до него.

- Врабичкууу! Исинта дуйде.

- Да, виж какво шарено килимче ни е направила!

- През деня й духал Вятърчку и йе свалил листенцътъ от дървенцътъ.

- Само се чудя дали няма да им е студено, Щуренце.

- Не, не, Врабичку. Така трябвъ, за да можи на пролет да има нови листенцъ.

- Щур, аз друго си мисля. Идва зима и повечето животни ще заспят зимен сън – аз, ти, мечките.

- Ти питаш за стражарувити мичоци ли?

- Не се тревожете приятели - Аз-Зная-Всичко се беше появила на един клон. - Ние с Феичката на гората сме помислили за всичко. Само от вас искам да огледате Големия дъб и да видите дали някое палаво животинче не се е заиграло там.

Приятелите тръгнаха, за да изпълнят това, за което ги беше помолила совата. Те си пееха песничка за есента, когато видяха една голяма купчина от листа да се мърда странно. Враби скри очичките си с крилца, но Щур веднага изтича натам.

- Кокво си ти, бе?

Никакъв отговор.

- Кокво има тук в купчинкътъ?

Пак никакъв отговор. Враби се престраши и застана до таласъмчето. Двамата се спогледаха и започнаха да разравят купчинката. Най-после едно черно носле се показа и малко след това къртичето завъртя главичка.

- Кой е тук? – попита то, защото както знаем къртиците не виждат над земята.

- Аз съм Щур, туковата, а туй йе мойту приятелка Враби.

- Лоши ли сте?

- Не сме лоши, къртиче. Ние помагаме на совата Аз-Зная-Всичко да приготвим гората за зимата.

- Ами на мен ми е все едно дали е зима или лято. Аз съм си под земята. Знаете ли какви хубави тунели има там? Водят до нашата къща, а там е винаги топло и има храна.

- Пази се, къртиче. Зимата идва и ако си покажеш нослето над земята, не искаме то да замръзне.

- Нищу ни разбрах. Ти си слепичку, пък си виждалу тунеловете под зимята. Кокво прайкаш за туй?

- Не ми трябват очи, Щур. Всичко е в нослето ми – с него се ориентирам навсякъде.

- Ехааа! Ниама да се тривожим за теб тугаз.

- Недей! Хайде, до нови срещи някога.

- Чау, къртиче.

- До нови срещи, къртиче!

Приятелите обиколиха полянката и тъй като не видяха нищо нередно, се отдадоха на хубава игра с нападалите листа. Те си правеха купчинки, в които скачаха. Така „хохо-мрънмрън” се заглушаваше от време на време. Нали знаете, че много животни спят зимен сън? Гледайте филмчета и четете книжки – ще научите кои са те.



Щур говори на таласъмски и лесно му се разбира, но за да не се чудите дали правилно сте приели думите му, ето един малък речник, който ще ви помогне в това чудно приключение:

Таласъмско-български речник

Таласъмски

Български

Кокво

Какво

ше, ши

Ще

Гръпчи

Гръбче

Кусица

Косичка

Учички

Очички

спиим, збингам

Спя

Хувавичку

Хубавичко

Мумченци

Момченце

Дубро

Добро

Скришничи

скришник (място за криене на неща)

 

 

Впийш

впиеш, забиеш

Ухапиш

Ухапеш

Туковата

Таковата

Тунцувам

Танцувам

Пулянка

Полянка

Прайкам

Правя

на нощтя

на другата вечер/нощ

Дотутрузих

Довлачих

Обърквация

Объркване

ни съ шъшърдисвай

не се страхувай

ут тугаз

от тогава

Идиеш

Ядеш

Жуже

Джудже

Билички

Бели

Низнам

не знам (пред дума, започваща със

съгласна)

не зная (пред дума, започваща с

гласна)

 

 







Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: knigolubie
Категория: Изкуство
Прочетен: 2038428
Постинги: 1526
Коментари: 745
Гласове: 4325
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930